Carlos Zatorre Explorant el cervell através de la música Rice University

Cicle de conferències de la RiceUniversity “Exploring the mind through music”, avui exposem la conferència de Robert Zatorre.

Conclusions:

– No us creieu mai cap conclusió de cap experiment fins que ho veieu demostrat amb altres que ho experimenten de diferent manera. Hem de tenir diferents perspectives.

– La música és una finestra per comprendre funcions neuronals humanes.

– El cervell humà està preparat per la música.

– La part superior del lòbul temporal és la que rep els inputs dels estímuls musicals.

– D’aquesta àrea del lòbul temporal la informació auditiva viatja a moltes altres àrees del cervell. Via ventral i via dorsal.

Via dorsal i Via ventral del cervell humà.

– Parla del concepte del “Missing Fundamental Phenomen in the human auditory cortexMFP.  Els tons complexos compostos per quatre o més harmònics continus d’una certa freqüència  es perceben com el to de la freqüència del to de la fonamental, és el que es coneix com el Fenomen de la Manca de la Fonamental (MFP). Es considera que l’MFP es produeix en el sistema auditiu central, no a la perifèria. No obstant això, no està clar on i com s’integren els sons complexos.

– El cervell humà té àrees específiques per la decodificació del to.

– En el cervell dels músics hi canvis físics estructurals evidents.

– Imaginació musical. Es pot concloure a partir dels estudis d’en Robert Zatorre que el còrtex auditiu està actiu quan una persona imagina el so.

– El nostre cervell ens permet representar elements que no estan presents, és el primer pas cap a la creativitat.

– Necessitem gestionar representacions internes per crear noves possibilitats.

– Les funcions del córtex parietal són: rotació mental d’objectes, operacions matemàtiques, assenyalar, assolir i agafar, importància en tasques motores.

– La interacció entre representacions sensorials (córtex auditiu) i manipulació de mecanismes o objectes (córtex parietal i frontal) permeten la imaginació i la creativitat.

– Respecte a la música i l’emoció podem dir que l’emoció és un aspecte integral de l’experiència musical, podem experimentar tot l’aspectre emocional: felicitat, tristesa, tensió, angoixa, suspens, avorriment, molèstia, eufòria, joia,…).

– No hi ha cap solució farmacològica que et canviï l’humor.

– En un estudi a la Universitat de McGIll els estudiants deien que els que els hi evocavca plaer era :

enamorament 98,4%,

sexe 98,4%, èxit 98,4%,

clima assoleiat 96,7 % (recordem que estan a Montreal)

música 95,1 %,….

menjar 88,5%,

diners 83,6%,

fer esport 73,8%,

art 68,9%,.,.

– Les bases neuronals de els activitats plaenteres estan molt relacionades amb l’activitat dopaminèrgica del sistema mesolímbic, exdemples com menjar, sexe, drogues que estimulen els neurotransmissors dopaminèrgics com la cocaïna, inducció a comportaments adictius com fumar, fer apostes, videojocs,…

– Els calfreds són habituals a l’escoltar un determinat passatge musical, músics i no músics verbalitzen tenir-ne, estan associats a canvis específics psicofisiològics, són ddescrits com eufòrics o extasiants experiències.

– L’activitat del cervell augmenta durant la percepció de música que és percep com molt plaent (calfreds).

– Hi ha un augment  “dopaminèrgic” abans del moment de la recompensa, us remetem al nostre post referenciant la amteixa Universitat de McGIll “La felicitat anticipatòria, dopamina i música“.

Nucli caudat dret augmenta l’activitat en l’anticipació de l’experiència anticipatòria i decau en el moment d’experimentar l’estímul. Nucli accumbens dret augmenta la seva activitat de forma substancial en el moment de percebre i experienciar l’estímul plaenter.

– Fer prediccions i tenir recompensa és plaent i necessari per sobreviure, imagina que estem fugint d’un predador i hem de triar un camí o un alltre si fem bé l’elecció podem sobreviure i això és plaent.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *