Partitures de l’Arc de Sant Martí Primer llibre de Joan Capafons

El psicòleg col.legiat i musicoterapeuta Joan Capafons presenta el seu primer llibre: Partitures de l’Arc de Sant Martí, una proposta metodològica de lectura musical concebuda per tots els públics. El llibre recull 20 cançons tradicionals catalanes, totes elles acompanyades amb la seva partitura standard i la seva partitura adaptada basada en els 7 colors de l’Arc de Sant Martí. Una proposta pràctica per compartir tant en familia com els qui volen iniciarse en el món de la lectura musical. El pròleg és del Mestre Ernesto Briceño Director del Centre d’Estudis Musicals María Grever de Parets del Vallès.

Al final del llibre tenim una pàgina amb gomets removibles amb els 7 colors de l’Arc de Sant Martí per poder enganxar als instruments de tecles i d’aquesta manera seguir les partitures adaptades.

Al llarg del llibre ens acompanya El Nino una personatge creat per la famosa il.lustradora Júlia Oliella.

Preus especials per escoles o entitats educatives.

Si desitgeu ampliar informació o per programar presentacions a la vostra entitat podeu contactar amb la seu de l’Editorial ReFaSolDoFaRe – joancapafonspsicologia@gmail.com

Telèfon de contacte: 669951631.

Captura de pantalla 2017-01-31 a las 17.21.49 Captura de pantalla 2017-01-31 a las 17.22.06

 

 

Colònies 2018 CEIB Centre d’Estimulació Infantil de Barcelona, 15 dies al Paradís

Benvolgudes, he experienciat l’experiència laboral més fascinant de la meva carrera ,de la mà del Centre d’Estimulació Infantil de Barcelona, gràcies a tot l’equip de terapeutes del CEIB i tots els monitors, uns professionals que estimen la seva feina i s’evoquen per millorar el benestar dels nens i families i desenvolupar tot el seu potencial, creieume, quin gran equip i quina gran organització.

Com aquell qui diu he passat 15 dies al paradís treballant de musicoterapeuta amb nenes i nens del CEIB.

Arràn d’un anunci a Facebook vaig contactar amba la directora Bàrbara Viader, després d’una entrevista a Barcelona i gràcies a la coneixença comuna dels meus estimats alumnes de l’Associaió de Síndrome de Williams em van contractar.

Aquestes colònies es desenvolupen a Ca’n Montcau La Roca del Vallès i venen persones d’arreu del món, els nens fan tallers de teatre, música, integració sensorial, psicomotricitat, conviuen al mig de la natura,….

La meva tasca en aquestes colònies ha estat desenvolupar vuit sessions de musicoteràpia diàries, a part de la convivència amb aquesta extraordinària gent.

Recomano absolutament a totes les families que si tenen l’oportunitat portin els seus fills en aquest campament d’estiu i al CEIB.

Contacteu amb el CEIB
Telèfon – 93 205 51 64 – 652 63 18 32
Adreça – Ronda General Mitre, 67, Local, Barcelona

Us deixo un video perquè els conegueu millor.

#campaceib a la seva recta final!!!!!!!

A post shared by Ceib Integracion Sensorial (@ceibarcelona) on

Música i Matemàtiques amb Laura Farré Rozada

Quan vaig assistir a la setmana mundial del cervell, el que em va impressionar molt va ser que els investigadors per analitzar el funcionament del cervell utilitzaven partitures, sí, sí,…partitures i no pas algoritmes matemàtics, avui a la contra de El Periódico de Catalunya hi ha una entrevista a Laura Farré Rozada que m’ha cridat l’atenció perquè cerca una relació entre matemàtiques i musica, així com un sistema per millorar la memorització de les peces musicals. Altrament destacar que està residint a Londres i emfatitza que allà el músics són millor valorats i que l’educació musical es fomenta des de ben petits en els infants.

Us deixo una Play List del seu àlbum i el link a la seva web https://www.laurafarrerozada.com


El video és una entrevista de Eix Diari


Aquí un extracte d’una entrevista amb el mitjà Surt de Casa.

FONT : SURT DE CASA /

LINK A L’ENTREVISTA COMPLETA : https://surtdecasa.cat/penedes/musica/entrevista-amb-la-pianista-i-matematica-vilanovina-laura-farre-rozada

– Què me’n pots explicar, d’aquesta relació entre la música i les matemàtiques?
La música i la matemàtica conflueixen en molts punts. Potser un dels més importants és com les matemàtiques han contribuït a construir les escales musicals i a determinar com s’afinen els instruments perquè això també ha condicionat com entenem la morfologia dels instruments avui en dia. Per exemple, el piano és un instrument d’afinació fixa i això vol dir que necessites un model que funcioni sempre, en qualsevol tonalitat, perquè no pots canviar la configuració de l’instrument. En canvi, el violí, com que l’afinació no és fixa, l’intèrpret sempre té més possibilitats per jugar amb l’afinació. En aquest sentit, els matemàtics es van dedicar a determinar quina era la millor manera d’afinar el piano per tal que es poguessin, d’alguna manera, superar els obstacles acústics i que sonés suficientment afinat per poder tocar amb altres instruments. També al segle XX, molts compositors va utilitzar les matemàtiques. De fet, hi havia un compositor grec que es deia Iannis Xenakis que utilitzava probabilitat per construir escales: feia com una mena de filtres de l’escala cromàtica i determinava escales que sortien de la convenció tonal per crear la seva música. Els serialistes Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez… van desenvolupar el serialisme integral que, de fet, és com una radicalització que fa René Leibowitz del dodecafonisme d’Arnold Schönberg. El dodecafonisme és, d’alguna manera, ignorar la tonalitat: és a dir, es deixen de banda les relacions tonals i s’estableix com una mena de democràcia entre les notes, de manera que cada nota té la mateixa importància en la música. Arriben Boulez i Stockhausen i això ho porten a l’extrem. Llavors comencen a utilitzar àlgebra i determinants per tal de fer combinatòries amb sèries de notes, o sigui, agafant les dotze notes de l’escala cromàtica. Les ordenen de maneres diferents i, a partir d’aquí, comencen a escriure música. Però, a banda d’això, ho fan amb el ritme, amb l’articulació, amb la dinàmica, i per tant comencen a establir seqüències de diferents gradacions de dinàmiques, de notes, de tot… D’alguna manera ho processen a partir d’àlgebra, permutacions i aquests elements i escriuen obres. Això el que crea és un nou moviment musical en el qual es negligeix tota la tradició musical anterior i s’adopta una manera molt més racional de composar. Va arribar al seu auge a l’escola de Darmstadt, a Alemanya. De fet, diuen que va ser un complot de la CIA per intentar eliminar tota la tradició nazi. Volien que a Alemanya s’oblidessin de la connotació nazi que van adherir a la música clàssica. Per exemple: la Simfonia Novena de Beethoven era la preferida de Hitler, els nazis van ser els primers a impulsar que entre obra i obra no s’aplaudís als concerts i s’havia d’escoltar a les fosques… Els americans, d’alguna manera, van impulsar el moviment dels serialistes per, radicalment, tallar-ho.

La música al llarg del cicle vital a Vilafranca del Penedès

Gràcies a l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, a Ramon Zaballa i Serra regidor de benestar, i especialment a l’Elena Navarret tècnica, i a totes les persones que han assistit aquest matí  per convidarme a fer la xerrada que ofereixo en els meus serveis de psicòleg especialista en música anomenada La música al llarg del cicle vital, un matí molt intens escoltant música, ballant sardanes, pas-dobles,…recordant cançons, i sobretot destacant la importància de la música com un fet natural a l’ésser humà.

Moltes gràcies a tothom, gràcies vilafranquines i vilafranquins.

Final de gira Aquest llibre sona bé a La Unió Filharmònica d’Amposta

Gràcies a la musicoterapeuta, músic i amiga Núria Ferré, per convidarme a una de les institucions més importants del territori com és La Unió Filharmònica d’Amposta a fer el taller de cloenda del llibre Partiures de l’arc de Sant Martí.

Llibre 100 anys fent Fila d’en Jesús Serrano i Jordi Alfonso

Educació musical inclusiva Taller de Músics

A la contra de El Periódico trobem una entrevista a en Toni Fernández, un jove invident amb oïda absoluta que està estudiant al Taller de Músics de Barcelona. M’agrada molt que els mitjan s de comunicació ajudin a difondre tots aquests casos d’educació musical  inclusiva, en aquest cas amb una persona invident, emperò amb una gran dotació musical.

Una frase des del nivell psicològic que diu en Toni és: ” la música m’ajuda a desconnectar i afrontar ” i a qui no !!. Altrament sorprèn l’episodi del bullying que va patir, doncs diu que va ser intens, vaja,…

Doncs moltes gràcies a tots els que feu possible l’educació musical inclusiva i als mitjans de comunicació per difondre iniciatives com la del Toni, que serveixen d’exemple perquè altres professionals i entitats fomentin la inclusió d’aquests alumnes.

Altrament us deixo un link a Hoshi, un grup de voluntaris que trascriuen partitures a Braile, són del Japó de la Universitat de Yokohama: http://hoshi-81.mints.ne.jp/English/index.html

Toni Fernández És el primer alumne invident que cursa grau superior al Taller de Músics de Barcelona.

No Surrender Festival 2018 per la Salut Mental

El No Surrender Festival s’ha sensibilitzat per la Salut Mental, i és que el mateix Bruce Springsteen va manifestar que en plè èxit de la seva música arreu del món va patir una forta depressió.

El No Surrender Festival s’organitza a Vilanova de Bellpuig i convida a tothom a tocar una peça del Bruce Springsteen, i aquesta edició s’interpretarà la mítica peça Badlands. Músics vingut d’arreu es trobarn per retre homentage al Boss i aquesta magnífica peça que parla de l’esperança en moment d egran dificultat.

A la web del Festival trobareu partitures per diversos instruments:

http://nosurrenderfestival.com/ca/c/nosurrender-festival-vilanova-bellpuig-9

Felicitats a tots per la sensibilitat.

Edició 2017 on es va interpretar la peça No Surrender.

Cooperativa Abacus promociona Partitures de l’arc de Sant Martí a Fira Mollet 2018

La botiga Abacus de Mollet del Vallès ha volgut promocionar els cançoners Partitures de l’arc de Sant Martí durant la fira del comerç Mollet és Fira 2018. Només puc agraïr infinitaent el tracte de totes les persones de la botiga abacus de Mollet, ha estat una experiència fantàstica estar al costat de la cooperativa en aquesta fira. Us deixo un àlbum amb algunes imatges.

La cooperativa Abacus de Mollet dona suport al projecte Cançoners Partitures de l'arc de Sant Martí — Productos mostrados: Llibre Paritures de l'arc de l'Arc de Sant Martí.

Publicada por Partitures de l'arc de Sant Martí en Lunes, 4 de junio de 2018

L’escola d’idiomes El Taller de les llengües Inagura els tallers del cançoners en anglès Rainbow Songs i alemany Rgenbogenlieder

Gràcies a tot l’equip d’El Taller de les llengües de Mollet del Vallès per oferir l’oportunitat de fer el taller dels cançoner Partitures de l’arc de Sant Martí en versió anglesa i alemanya, Rainbow Songs i Regenbogenlieder.

Amb el primer grup i gràcies al suport dels mestres d’El Taller de llengües hem cantat Mary had a little lamb, hem llençat el playback i hem cantat, hem parlat del significat de la lírica i hem tocat els instruments.

En un altre grup de 4 nenes de 10 anys hem fet cançons més complexes: ABC’s song, Jelly on a plate, The wheels on the bus,…Sempre primer cantar amb la versió de la Julia Claire, llegir la lírica, entendre el vocabulari, el significat, després cantem amb el playback de la cançó, i finalment toquem i cantem la cançó. Hem utilitzat les cmapanes tubulars i hem fet l’activitat col.lectivament.

Clickeu a l’enllaç i descarregue l’infogràfic en anglès de la proposta emtodològica.

Inphographic Rainbow Songs clicka i descarrega

Life soundtrack, la banda sonora de la meva vida – Música i Alzheimer

Un estudiants de l’Escola de la Salut de Sabadell han realitzat un treball de recerca durant un any i mig per avaluar com la música millora la qualitat de vida en pacients d’Alzheimer. Molt important el mètode científic, establir hipotesis,…Han tingut la col.laboració de la Fundació Pasqual Maragall, la Universitat Pompeu Fabra del centre de tecnologia i música. Una de les conclusions més importats és la millora de l’estat anímic i el fet que la música uneix generacions.

Molt interessant com els estudiants inverteixen molt de temps en la la recerca en l’Historial Musical de cada pacient, la part fonamental.

Una alumna diu ” Traspassa els nivells de la racionalitat ” – efectivament el factor emocional és dominant per sobre lo racional.

A nivell neurològic destacar l’activacció de l’amígdala i hipocamp, emoció i memòria.

Però pels pacient els més beneficiós és que els motiva, podem treballar la memòria, han creat un taller de música i moviment on hi participen tot els grups de la Fundació.

Aquí teniu el link del documental sencer:

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/la-musica-es-vida/video/5764574/

Musicoteràpia en Salut Mental Hospital de Mollet Joan Capafons

Començaré a desenvolupar la meva tasca de musicoterapeuta a l’Hospital de Mollet en l’àmbit de la salut mental. Molt agraït per la vostra confiança. A mesura que desenvolupi les sessions us aniré informant.

Haig de dir que el taller de música a l’Hospital de Mollet està essent un èxit, torno a insistir, és un èxit pels participants que ho gaudeixen i s’impliquen i també perquè hi ha un equip conscient de la importància de la música com factor de benestar i desenvolupament personal.

Quins objectius a grans trets volem desenvolupar i dic desenvolupar en lloc d’assolir val, en aquest taller ?

Socials.- evidentment el fet de poder sortir de casa i anar a una activitat lúdica per aprendre amb altres companys és beneficiós al màxim, està reclòs a casa és molt dolent, i aquesta obvietat que molta gent passa per alt és un objectiu en el que hem d’insistir i més en l’àmbit de rehabilitació psiquiatrica, doncs és una variable que l’altre dia amb l’equip terapèutic ho van valorar molt positivament la quantitat d’assistents al taller. Altrament estem preparant un petit concert de cara al 10 d’Ocubre del 2018 en el dia mundial de la salut mental.

Motrius.- no em vull extendre molt en aquests objectius perquè en el blog trobareu molts posts sobre beneficis a nivell motriu que implica el fet de fer música, començant per la segregació d’endorfines, activació del sistema de recompensa, oxigenació quan cantem,…Feu un cop d’ull al blog.

Cognitius.- desenvolupar els diversos tipus memòria tan motriu, com semàntica, episòdica,…Desenvolupar la pròpia creativitat.

Emocionals.- desenvolupar l’autoestima, l’autoconcepte, en definitiva millorar la qualitat de vida.

Em pregunten quina música fem servir ? Una vegada més gràcies Spotify, hem de utilitzar sempre la música que agrada als usuaris emperò avaluant que tot i agradar en aquell moment és terapèuticament beneficiosa i no perjudicial, en el sentit d’evocació de records negatius, sotmetre a l’usuari en un estat emocional no desitjat com ara el de nostàlgia,….

Quines activitats fem ?? Uiiii voleu saber masses coses que després em copia tothom.